Strängaste straffet för en troende

Duaa Kumail och Duaa Ifitah, är en duo som inte kan jämföras med andra Duaa, men det kräver reflektion för att älska djupet av dessa duaa.

Det strängaste straffet för en troende, en som älskar Allah(SWT) och söker perfektion är inte helvetet. Det är inte helvetets fasansfulla straff. Det strängaste straffet är det som Imam Ali(A) beskriver i Duaa Kumail:

يا اِلـهى وَسَيِّدِي وَمَوْلايَ وَرَبّي صَبَرْتُ عَلى عَذابِكَ فَكَيْفَ اَصْبِرُ عَلى فِراقِكَ

“O min Gud, Mästare, Beskyddare och Herre! Antag att jag skulle tåla Ditt straff, men hur ska jag tåla [min] separation från Dig?”

Imam Ali(A) talar om för oss här, att de värsta straffet är att Allah(SWT) vänder sig bort från oss. Att vi separeras från hans Barmhärtighet, från att vara hos Gud. Detta är straffet som inte är jämförbart med något, inte ens med helvetets elden. 

Det finns synder som vi människor gör, som redan i detta liv kan orsaka att Allah(SWT) vänder sig bort från oss, vi måste vara vaksam och se, så att vi inte begår dessa synder.

Nu till det delikata..

Inför den heliga månaden Ramadan höll Profeten(S) ett tal, i början av det talet sa han följande:

هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللهِ، وَجُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ.

“O människor,…Det är en månad i vilken ni har inbjudits till Guds gästabud och i vilken ni har gjorts till Hans värdiga folk.”

Det vackra i det hela är många saker. Profeten(S) i hans tal säger ständigt “O’människor” och inte “O’troende”, det är som kallelsen är till alla människor och inte enbart muslimer. Ni alla, är under denna månad inbjudna i Guds gästabud. Vad innebär det? Gud är värden. En av värd som bjuder sina gäster tittar på dem och håller på dem. Han ser deras behov och hjälper dem, hur är det då med Gud? Han är den mest generösa värden som finns? Därför ser Han på oss och öser ner regn av nåd över oss. 

Ännu mer delikat är när du senare kopplar det till Duaa Iftitah. Imam Mahdi(Aj) prisar Gud för allt och beskriver Gud generositet över allt, havet, land, de fattiga, de svaga, ensamma etc. Men det mest delikata i denna duaa är i början!

Där han bekräftar att Allah(SWT) ser på dig och inte vänt sig bort från dig denna månad. Då han säger:

اَللّـهُمَّ اَذِنْتَ لي في دُعائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ فَاسْمَعْ يا سَميعُ مِدْحَتي، وَ اَجِبْ يا رَحيمُ دَعْوَتي

“O Allah, DU har givit mig tillåtelse att åkalla Dig och vädja till Dig, så lyssna, O Åhörare, till mina ord av prisande, ge ett positivt svar på min åkallan,” 

Denna är kopplad specifikt till månaden Ramadan. Dessa fraser har en speciell sötma när du läser de under denna månad. Gud har alltså givit mig tillåtelse att åkalla honom, det betyder att Han ser på mig och har inte vänd sig bort från mig trots alla mina brister och synder. Tvärtom han tittar på mig som och inte bara det…

يا رَبِّ، اِنَّكَ تَدْعُوني فَاُوَلّي عَنْكَ، وَ تَتَحَبَّبُ اِلَيَّ فَاَتَبَغَّضُ اِلَيْكَ، وَ تَتَوَدَّدُ اِلَىَّ فَلا اَقْبَلُ مِنْكَ، كَاَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ

“O Herre, DU ger en inbjudan, men jag tillbakavisar den. DU blir bekant med mig, men jag bryr mig inte om Dig. DU älskar mig, men jag accepterar inte det från Dig. [Det är] som om jag [har vågat] vara högmodig mot Dig.” 

Allahu Akbar vilka ord från Imam Mahdi(Aj), titta hur han försöker uppfostra genom denna duaa. 

Kära syskon! Denna månad är du Guds gäst och Hans fokus är på hans gäster, speciellt de respektfulla. Var inte respektlös under månad och vänd dig inte bort från honom genom onödiga handlingar…Du har din chans nu, var den bästa gästen!