Får två främmande, en man och en kvinna titta på varandra när de pratar?

Fråga: Får två främmande, en man och en kvinna titta på varandra när de pratar? Samt kan ni ange ett bevis för sjalen från den heliga Koranen.

I Guds Namn
Salam Aleikum!

Kort svar:

Inom fiqh får motsatta könen se varandra när de pratar typ arbete eller studier, så länge som man inte får begär och lust, där blir det haram. Men finns en etisk synvinkel som säger sänk blicken och förebygg synd med mer kyskhet. Eftersom shaytan kommer genom blick.

Långt svar:

Allah(SWT) säger:
[24:30] قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا
فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

[24:30] SÄG till de troende männen att de bör sänka blicken och
lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör.

[24:31] وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ
فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ
إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ
أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ
بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ
التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ
الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ
بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى
اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

[24:31] Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer!

Följande vers uppenbarades kring kvinnans och mannens hijab och
pekade på vissa sker som är värda att uppmärksamma.

Den inleds med en uppmaning till båda könen, mannen och kvinnan om att sänka sina blickar och att inte attrahera sig på varandra. De bör inte se på varandra med en lustfylld blick.

Ordet: Ghaz betyder förta, minska och se ner. ”Ghaz-e-Basar betyder
begränsa synen och inte blända sig själv.

Ibland kan en person se på en annan, utan avsikten att stirra på
den personen, ibland nej för vinna eller erhålla någon njutelse, detta kallas för lustfylld blick. Den andra blicken som vi nämnde, drar personen mot synd och det är förbjudet. Men att se utan lust är inte förbjudet, eftersom de är nödvändiga i samhället och vårt sociala liv.

Efteråt uppmanar dessa heliga verser bege könen, mannen som kvinnan att skydda sina privata delar. ”Furooj” är plural för ordet ”Faraj” som betyder privata delar. Syftet med att skydda sina privata delar eller täcka dem är en handling för skydda ens kyskhet genom att sänka blicken. Detta betyder att man skall ha tolerans och observera sin hijab.

Efteråt säger versen till kvinnorna:
فُرُوجَهُنَّ
وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
”och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan
vara synligt;”

”Zeenat” betyder dekoration och kosmetika, och som är av olika
delar. Det finns en del utsmyckning eller dekoration som är inte en del av kroppen som, örhänge, halsband, ring, kanske en blomma på pannan, armring eller mode klänningar.

Den andra typen används till som t.ex. kajal, hårfärgning, naglar, henna, poleringsmedel. Versen talar om bege utsmyckningar och smink. En kvinna råds att inte visa hennes utsmyckning för främmande män, och genom det avstå från att locka deras uppmärksamhet och stimulera deras sexlust.

Verser säger:
إِلَّا
مَا ظَهَرَ مِنْهَا
”än vad som [anständigtvis] kan vara synligt;”

Där ges tillåtelse till dekorationer som är naturligt synliga och behöver inte täckas, som t.ex. färgen på ögonbrynen, henna på handen, ring, färgen på chador, skor, överrock etc. Eftersom kvinnan lever i ett samhälle så har hon skyldigheter och det är naturligt att främmande män kommer se deras ansikte, händer och deras dekorationer som är synliga och som är svåra eller problematiska att täcka. Därför undantas de, och kan fullfölja sin skyldighet
utan att täcka dem.

Från vissa hadither från Imam Sadiq(A) har man tolkat att de som kan vara synligt är: ”ring, armband och kajal (khol).”

Efteråt fortsätter versen och säger:
وَلْيَضْرِبْنَ
بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
”låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen.”

”Khumur” (täcka huvudet) är plural för ordet khimar, som betyder
stor duk (slöja). ”Juyoob” (täcka barmen) är plural för ordet, jaib, som
betyder lång täckande klädsel med krage.

Det återberättas att under profetens tid, så hade kvinnor på sig
klädsel med öppen krage, där man visade en del av brösten. Och inte bara det, de brukade ha på sig duk (slöja) fast den var över öronen sen gick den bakom huvudet. Detta så att örhängen och halsband syntes. Därför ombads kvinnorna av denna anledning att lägga en slöja så att de deras örhänge, öron, hals och barmen
täcktes.

Tabarsi säger att versen ber dem att ha på sig en slöja som täcker
barmen och nacken. Därför ombes de att skydda sin kyskhet och så att samhället skyddas från fördärv. Samt medens de går så bör de inte stampa eller klacka med deras skor på marken så att de gör ljud ifrån sig, detta så att ljudet hörs från främmande män och får igång deras sexuella begär, och problemen kan möjligtvis växa. Vilket är inte för allmänhetens bästa och speciellt för dem unga
och ogifta män.

Från denna vers kan vi dra följande religiösa och etiska punkter.

1. Mannen och kvinnan måste hålla sig borta från lustfyllda blickar.
2. Kvinnan bör inte uppvisa hennes dolda dekorationer för främmande män.
3. Kvinnan skall täcka sig med en slöja som täcker öronen, nacken och barmen.
4. Att man inte bör ha på sig något som drar till sig blickar som t.ex. att ha på sig höga klackar.
5. Det är inte obligatoriskt för kvinnan att täcka skönheten som är synlig.

Källa: Rights and duties of Women in Islam av Ayatullah Ibrahim Amini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *