Varför vända sig till wahabiter/salafiter?


Salam Aleikum

Det är en sak som jag inte begriper mig på många muslimer. Varför vänder ni er till wahabiter/salafiter och deras föreläsningar när alla islamiska skolor som maliki, hanbali, shafi, hanafi och jafari är enade om att dessa inte presenterar islam. När flera islamiska lärda såväl shia som sunni ber folk att avstå från dem varför vänder ni er till dem? Ni kommer tillfrågas för er handlande! “Ja dem föreläser jättebra!” Och om dem föreläser jättebra. Hycklarna har en egenskap att försköna allt. Kolla på USA dem snackar så mycket om demokrati att dem inte ens följer det själva. Kolla på Hitler han var också en bra predikare men vad gjorde han. LÅT er inte sugas in i den strömmen dess konsekvenser kommer drabba er och sen muslimerna hårt! Var vakna!

Många har inte insätt att vårt huvud problem med wahabiterna/salafiterna är deras syn på Gud. De tror på en Gud som har händer och ben men vi tror på en Gud som inte kan beskrivas och inte kan förkroppsligas.

Rekommenderar en bra bok som heter “Wahabism och monoteism”, har personligen inte läst allt där men skum läst. Författaren av boken är Sheikh Ali Korani(HA) väldigt känd och respekterad. Boken är på engelska och finns att läsa här:

http://www.maaref-foundation.com/english/library/beliefs/wahabism_and_monotheism/index.htm

3 thoughts on “Varför vända sig till wahabiter/salafiter?

  1. Du kallar folk till att läsa en bok om tawhid av en som öppet kallar till shirk? http://www.youtube.com/watch?v=MyLHZ1mesLU ska denna person vara en muslim, som erkänner att han tror att Ali är i samma nivå som Allâh? subhan Allah, sannerligen kommer vi frågas om vår religion och det är nog dags för var muslim att rannsaka sig själv.

    tror dock inte denna kommentar kommer publiceras, men jag hoppas du tar åt dig ngt från den iaf.

  2. Ursäkta mitt sena svar har varit borta.

    SubhanAllah Jabir, den som Gud förseglar hans hjärta från förståelse har verkligen allvarliga problem. Låt mig förklara för dig vad som menas.

    1. Detta klipp är taget ur kontext och hela förklaring fick du inte.

    2. Det Sheikh Ali Korani menar i klippet är att den sanna definitionen av Tawheed om den inte tas från Ahl al-Bait(A) och Profetens(S) främsta student och hans port till kunskapens stad, Ali ibn Abi Taleb, så kommer man hamna i problem. Eftersom Imam Alis(A) definition av tawheed är den bästa, han är porten till kunskapens stad som Profeten(S) sade. Profeten(S) sade också “Jag lämnar två dyrbara ting, Koranen och Ahl al-Bait(A)” dessa förklarar för oss allt. Därför ser vi att dem som vänder sig bort från denna skola tolkar tawheed åt skogen, som t.ex. wahabiterna, då dem menar att Gud har händer och fötter och att han sitter på en tron etc.

    Kolla på detta klipp där Imam Ali(A) definierar korrekta Tawheed: https://www.youtube.com/watch?v=BjhvFe__YdQ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *