Vill du bli som Imam Ali(A)?

[audio: http://ungmuslim.nu/ljudfiler/fastanshemligheter.mp3]

Ladda ner:    Vill.du bli.som.Imam.Ali.mp3 (Höger klicka spara mål/länk som…)

Online föreläsning på Paltalk 2011-08-21

I Guds den Nåderikes Den Barmhärtiges Namn
Bismallah al-Rahman al-Rahim

Alhamdulillah rabi al-Alamin wa salat wa salam ala khayr khelqi illah Abo al-Qasem Mohammad wa ala alehi teybin al tahirin

Allahomma ajel lewaleyka al faraj wa alfyat wal nasr, wa ajlna men khairi ansarih wa a’wanih wa al mostashahdin bayna yedeh

Kära bröder och ärade systrar Salam Aleikum och välkomna till denna föreläsning

Vill inledda med att beklaga sorgen på de troendes mästare, Imam Ali(A) bortgång.

Inledning:

”Vill du bli som Imam Ali?” är titeln för denna föreläsning. Många av oss önskar om de kunde bli som Imam Ali(A) eller åtminstone vara en av hans vänner eller shia eller åtminstone följa hans sanna fotspår. Varför undrar man? Jo, för att Imam Ali(A) är unik. Hans egenskaper och karaktär är unika, ingen efter Profeten(S) har fått så eleganta och upphöjda meriter som honom. Han var en tapper riddare, en bedjare, en lagstiftare, en lärd, en talare, en vetenskapsman, en fader till de föräldralösa, en beskyddare till änkorna, en försvare till de försvarslösa, en nål i ögat på förtryckarna, en zahid, en abid, taqiy, en jurist och framför allt en hängiven och uppriktigt tjänare till Allah. Flera böcker har författats om hans liv, flera skribenters bläck har runnit ut när de kommer till att tala om honom och ändå har de bara talat om honom likt en droppe i ett hav.

Vill du bli som Imam Ali(A)? De en tung mening som lät kan uttalas men svår i praktiken. Jag skulle vilja ändra denna mening till ”Vill du bli som Imam Alis(A) tjänare Qanbar?” så vi kommer närmare vår plan. Denna föreläsning kommer ta upp visa reflektioner och aspekter kring Imam Alis(A) uttalande, som är ett komplement för oss så att vi kan utvecklas under denna heliga månad. Så att vi kan komma närmare Imamen(A). Således kommer vi gå igenom vissa punkter. Noterbart är att jag inte kommer fördjupa mig i någon punkt utan kommer ta den biten som vi behöver.

Imamen uttalande:

Imam Ali(A) säger: “Många personer får ingenting ur sin fasta utom hunger och törst, många fler får ingenting av sina nätter i bön förutom ansträngningar och sömnlösa nätter.”

Om man reflekterar kring de obligatoriska och viktiga dyrkans handlingar som bönen, fastan och hajj så ser man att man blir beordrad att avstå från en del saker och oftast vanliga saker som vi gör i vår vardag, särskilt när man är i hajj och är i ihram tillståndet.

Syskonen som har vart i hajj vet att man är så uppmärksam och vaksam i ihram tillståndet då man ser sig upp från att inte begå de förbjudna saker i just de tillståndet. Man får till exempel inte plocka någon växt, man får se upp från att inte såra sig, inta tjafsa med någon, avstå från att dofta på parfym eller andra dofter sådana saker som brukar vara vanliga i ens vardag blir helt förbjudna i ihram tillståndet. Du får inte döda något kryp, du får inte kolla på spegeln, du får inte jaga något djur, du får inte klia dig etc. och massa andra saker.

Om vi kollar på bönen så blir vi också beordrade från att avstå från en del saker, vi får inte äta eller dricka under bönen. Vi får inte vända oss bort från qibla under bönen och andra saker som är förbjudna under bönen. Om iakttar fastan så blir man också uppmanad att avstå från många saker främst mat och dryck samt att andra sinnen också skall vara fastande samt förbjudna andra saker. Det verkar som att islam vill träna och uppfostras oss genom att säga till oss ”Du människa kan säga nej till något du är beroende av”. Islam vill uppvisa för oss att människan om han skall disciplineras som måste han på ett sätt begränsas.

Hur? Jag skall ge ett kort exempel. Om man vill uppfostra ett barn kan man inte säga till barnet du får göra allt, då skulle de bli kaos för att ett barn är såpas okänt från många saker och då skulle den göra allt den tänkte på. Äta godis hur mycket den vill, spela spel dagarna ut, vara ute på gatan och leka hur länge den vill. Barnet kommer skita i att gå till skolan och sova ut. Sådana saker har tydliga slutsatser, barnet blir ett misslyckat barn som inte är uppfostrat och inte lärt sig något och har ingen disciplin. För att barnet skall bli något måste du begränsa det. Du måste säga till det hur mycket den får sova, äta, vara ute och när den skall till skolan och vad som rätt och fel.

Människan har en tendens av att snabbt bli beroende av olika saker. Som rökning, mat, vatten och andra saker som tv-spel, serier, filmer, ja listan lång. Dessa saker som man är beroende av fängslar människan och hindrar honom samt begränsar honom i sin resa och emigration till Allah. Därför säger en av våra Imamer(A): ”De är avskyvärt för en troende att har någon lust eller begär som sänker och förnedrar honom” Dessa luster och eller begär förnedrar människan vid fler talet gånger. T.ex. den som älskar pengar han fokuserar så mycket på det att han glömmer sin familj eller den som älskar filmer och tv-spel fokuserar så mycket på det att han avstår från att vara med sin mor och far eller varför inte den som är beroende av religiösa ting att han fängslat sig själv framför de utan att tänka på sin familj, jobb, skola eller vardag.

Imam Ali säger som vi nämnde säger så här: “Många personer får ingenting ur sin fasta utom hunger och törst, många fler får ingenting av sina nätter i bön förutom ansträngningar och sömnlösa nätter.”

Effekten om vi skall tala om fastan. Effekten av dessa handlingar kan inte upplevas eller kännas om man inte är övertygad och har vilja i sin handling. Vad vill jag säga?

De finns olika personer som fastar. Vissa som fastar när de ser mat och dryck framför sig önskar de att om att fastan ändå inte vore wajib eller att om ändå inte den existerade. De fastar fastän de inte vill. De fastar för rädsla av Guds vrede och straff men egentligen ogillar den handlingen. Du vill inte fasta. Denna människa var övertygad om att han inte upplever andligheten i fastan. Så har vi många i facebook som skriver att dem är hungriga etc.

Det finns andra personer som är tvärtom dem fastar men tjänar inget på det. Dem gör handlingen men dem tjänar inget på det. Vad dessa personer gör är att de hämnas på fastan. De sorgliga är att många är av denna typ. Det som dem inte ätit i frukosten, lunchen och mellanmålet ersätter dem det i iftar och dem äter ännu värre. Denna person har egentligen inte avstått från mat och dryck utan har valt att låta bli. Om han verkligen var seriös i sitt handlade med att avstått från mat och dryck skulle han inte glufsa i sig utan skulle äta måttligt. Istället för att äta gång på gång. Självklart att denna person inte känner den andliga effekten av fastan då han inte tämjer sitt nafs utan snarare är slav åt sitt begär. Därför säger Profeten(S) i predikan inför shahr Ramadan, när du känner hunger och törst så kom ihåg domedagens törst och hunger. Syskon när man skall göra iftar tänk på Guds awliya och mujahiden som kämpat och kämpar för islam i stridsfronten då de är utan dessa för nödigheter. Tänk på Karbalas törst och hunger och tämj era nafs.

Den som vill känna andligheten i månaden Ramadan är han som åtminstone gör handlingen av lydnad och vilja. Han tänker inom sig själv det är Gud som skapat mig, min kropp och maten. Han, Allah(SWT) vill att jag skall avstå från dessa saker under denna månad. Så för Allahs(SWT) skulle gör jag det.

Och de därför Imamen(A) säger: “Många personer får ingenting ur sin fasta utom hunger och törst, många fler får ingenting av sina nätter i bön förutom ansträngningar och sömnlösa nätter.”

Månaden Ramadan är chansen att vi förändras och vi har blivit bjudna till en festlig och andlig måltid. Profeten(S) säger i sin predika inför månaden Ramadan: ”Det är en månad i vilken ni har inbjudits till Guds gästabud och i vilken ni har gjorts till Hans värdiga folk.”.

Markera det sista ordet ”i vilken ni har gjort till Hans värdiga folk”. Låt mig ge er ett exempel som jag fick för ett tag sen från en lärd, detta exempel är lite grovt men jag tror ni kommer förstå innebörden. Han säger: ”Har ni sett en affärsman som har en hel del varor som han inte vill ha? Vad gör han? Han säljer dessa varor så billigt bara för att bli av med dem. Allah(SWT) under denna heliga månad vill ge oss och belöna oss på vilket sätt som helst bara vi har en anledning. Missförstå inte mig. Allah säger till dig: ”Läs en vers ur den heliga Koranen under shahr Ramadan och jag kommer tillskriva dig som om du har läst hela Koranen under resterande månader. Därför säger Profeten(S) i fortsättning av sin predika: ”Era andetag under denna månad är tasbih (Guds lovprisande) och er sömn i den är dyrkan och era handlingar i den är accepterade och era åkallelser i den är besvarade; så fråga Allah(SWT), er Herre, med uppriktiga niyyah (avsikter) och renade hjärtan, att Han ger er framgång i dess fasta och recitationen av Hans bok; då den olycksalige är den som avvisas från Guds förlåtelse i denna storslagna månad.” Allah vill ge oss, Allah vill belöna oss men är vi mogna? Är Vi hans värdiga folk som har blivit inbjudna? Tänk på det? Ni läser i Duaa Iftitah

اَلْحَمْدُ للهِ الْفاشي في الْخَلْقِ اَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ ، الظّاهِرِ بِالْكَرَمِ مَجْدُهُ ، الْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ ، الَّذي لا تَنْقُصُ

خَزائِنُهُ ، وَ لا تَزيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ إلاّ جُوداً وَ كَرَماً ، اِنَّهُ هُوَ الْعَزيزُ الْوَهّابُ

All beröm vare med Allah Vars budord håller igång skapelsen; Hans ära är tydlig genom kärlek och godhet Hans tydliga överflödande generositet är obehindrat tillgänglig genom Hans obegränsade skänkande som inte förbrukar Hans resurser, och Han Sväller inte de mångfaldiga fördelar förutom för generositets och Godhets skull. Verkligen är Han mäktig, generös.

Hur kan vi vara hans värdiga folk?

Svaret: Den bästa kosten, dvs. näring, om man kan säga så i vägen mot Allah, är Taqwa. Den heliga Koranen säger:

2:197]   وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ

[2:197] , men den bästa vägkosten är gudsfruktan. Och frukta Gud, ni som har förstånd!

Vad är taqwa?

Återigen: Om man skall simpelt ge ett enkelt och grovt svar, på vad taqwa är så kan ni fått ett exempel som ni kommer säkert förstå.

Har ni någon gång suttit med familjen, mamma, pappa och syskonen och kollat på tv och plötsligt dyker en dålig scen från ingenstans, vad gör ni? Ni skäms och antingen vänder ni bort blicken eller blundar eller kanske lägger handen framför ögonen så här. Varför gör ni det? Jo, för att ni skäms, ni känner era föräldrars närvaro. Taqwa är att du känner Allahs närvaro hela tiden utan att glömma bort honom, att du skäms för honom, att du inte ens tänker på synd eller syndar för du vet att han ser dig. Du känner Guds närvaro och då blir din vardag som man Imam Sajjad(A) säger i Duaa Ahl al-Thugoor: ”Och gör hans tänkande och hågkommande, Hans avlägsnande och hans kvardröjande, Vara i Dig och för Dig!”

För ett tag sedan tryckte ”Den Väntades Vänner” en underbar bok som heter ”Glimtar ur Nahjul Balagha” och som är skriven av en av vårtids främsta författare, tänkare och filosof Shahid Murtadha Muttahari. Denna bok mina syskon är underbar och magnifik. Syskonen har tryckt flera böcker men enligt min åsikt så kan lägga alla böcker på en sida och denna bok på en annan sida pga. av dess unika och vackra innehåll.  En troende broder sade en gång till mig ”Alla shia som älskar Imam Ali(A) både åtminstone läsa denna bok för att lära känna Imamen(A) och Nahjul Balagha bättre”. Jag har tagit med mig några exemplar av denna bok för er som vill köpa den.

Allfall i denna bok så talar Shahid Muttahari om vad Imam Ali(A) säger om Taqwa. Om man sammanfattar lite kort gott så säger han så här:

Nahjul Balagha betonar att taqwa är en sköld och ett skydd för människan, inte en kedja eller ett fängelse. Imam Ali säger: ”O Guds tjänare; var medvetna om att taqwa är en avskräckande borg och fördärv och orättfärdighet är en klen inhägnad som inte skyddar sitt folk, och värjer inte den som söker skydd i den. Sannerligen, med taqwa, kapas missgärningars sting.” (Nahjul Balagha Khutba 157)

Han fortsätter sägandes: Budskapet är tydligt. Taqwa ger människan andlig frihet och frigör henne från kedjorna av slaveri och underkastelse till lustar och begär. Den frigör henne från avundsjukan, lusten och ilskans band och detta renar samhället från all sorts sociala fångenskap och underkastelser, Imam Ali(A) säger: ”Förvisso är Guds taqwa nyckeln till rättfärdighet, och domedagens vägkost, och guidning, och befrielse från all form av slaveri, och räddning från all form av [fördärv som leder till] förintelse!”

Pga. brist på tid så kan vi inte tala om taqwa mycket men bland de många effekterna som nämnts om taqwa, är två viktigare än resten; dels uppbyggandet av insikt och klarsyn, dels förmågan att lösa problem och stå emot svårigheter och kriser. Även Koranen säger: ”men den bästa dräkten är en dräkt av taqwa.” (den heliga Koranen 7:26)

Imam Ali(A) råder oss att ha taqwa:

”O Guds tjänare, jag råder er till Guds taqwa för det är Guds rätt över er och ålägger för er en rätt hos Gud, samt att ta hjälp av Gud för att nå och erhålla den [taqwa] och ta hjälp av den [taqwa] för att nå Gud!” (Nahjul Balagha Khutba 189)

Och därför säger Allah “إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ”

“Gud accepterar inte av andra än dem som fruktar Honom!” [5:27]

Hur skall vi nå taqwa?

Skall vi vänta tills Imam Mahdi(AJ) kommer som vissa tror? Skall vi på något mirakulöst sätt uppnå det? Skall en ängel eller Profeten(S) ge oss det? Och varför just dig?

Svaret på denna fråga är enkel. En fråga till er; Hur når man framgång?

Ni som pluggar ni vet själva att för att få ett bra betyg för att klara proven, för att ta examen, för att bli utbildade krävs uppoffringar, krävs sömnlösa nätter, krävs tid och ork. Krävs möda och svett och tårar är det inte så? Ni föräldrar ni vet själva det, att har man all tid vill man lägga det på sina barn och vara med dem, men när man pluggar så måste man till och med offra ibland på en del tid för att plugga istället för vara med sina barn.

En fråga till: Kan man komma in till paradiset bara så där? Är det fri entré? Nej, självklart. Många av oss shia tror bara för vi älskar Imam Ali(A) så kommer vi till paradiset. De sant men när kommer vi till paradiset? Jo, efter att vi har blivit renade i helvetet. Paradiset är inte någon sture plan eller spybar. För att komma in till paradiset krävs möda, handlig och uppriktighet.

Därför en som vill uppnå taqwa han måste uppoffra, han måste kämpa. Den som vill nå taqwa måste lämna det som är haram och det som är förbjudet för att träda i Guds fort. Du måste lämna musik ifall du lyssnar på det, du måste avsluta din haram relation med din pojk/ flickvän ifall du har det, du måste sluta kolla på dåliga saker, du måste sluta baktala och snacka skit om folk. Du måste sluta uppföra dig dåligt och du måste sluta med att ha dålig moral etc. Du måste sluta äta haram mat eller drick haram. Helt enkelt måste du sluta med det som är Haram för att kunna trädda i Guds fort. Imam Ridha säger i en känd hadith återberättas av imamerna och av Profeten som återberättas av ängeln Gabriel att Allah säger: ”Kalima (ordet) av ’La ilaha illallah’ (Det finns ingen gud förutom Allah) är Min fästning, vem som än yttrar dessa ord kommer att stiga in i Min fästning, och vem som än stiger in i Min fästning är skyddad från Mitt straff.” Denna hadith är känd som ”Den gyllene kedjans hadith”. Allah(SWT) skyddar dig från synd ifall du har taqwa, ifall du är i hans fästning.

Kommer ni ihåg Profeten Josef serien när Zulaikha låste alla 7 dörrar och var ensam med Josef? Kommer ni ihåg hur dessa dörrar plötsligt öppnades en efter en trots att de var låsta? Han var i Husnillah, han kan inte då synda. Allah är hans beskyddare, waliy. Läser vi inte i Ayat al-Korsi:

[2:257]  اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ

[2:257] Gud är de troendes Beskyddare. Han leder dem ut ur mörkret till ljuset.

Eller som Allah säger i en annan vers: [65:2] Gud visar var och en som fruktar Honom en utväg ur [alla svårigheter]

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا

Det var Allah som skickade ängeln Gabriel och varnade honom. Hjärtat är Allahs helgedom så smutsa inte ner det med synd som Imam Sadiq(A) säger. En som vill bli som Imam Ali(A) eller vill bli som Qanbar, Imam Alis(A) tjänare måste uppoffra. Han måste handla med ren avsikt och hängivenhet. Inte som man säger på svenska: ”Mycket prat men liten verkstad”.

Det är därför Profeten(S) säger i Kutba inför månaden Ramadan: ” så fråga Allah(SWT), er Herre, med uppriktiga niyyah (avsikter) och renade hjärtan, att Han ger er framgång i dess fasta och recitationen av Hans bok; då den olycksalige är den som avvisas från Guds förlåtelse i denna storslagna månad.”

Profeten(S) fortsatte: ”O människor, under denna månad är paradisets portar öppna, så förfråga er Herre att inte stänga de för er; och Eldarnas portar är stängda, så förfråga er Herre att inte öppna de för er; och djävlarna är fastkedjade, så förfråga er Herre att inte låta de ta över er.”

De här är er chans nu syskon, ni har chansen att förändras nu under denna välsignade månad. Ni kan inte beskylla på shaytan. Är jag samma Haydar innan som efter månaden Ramadan så var säker att jag inte fått något utav fastan mer än hunger och tom mage. Då är jag bland de som Profeten(S) sade: ” då den olycksalige är den som avvisas från Guds förlåtelse i denna storslagna månad.”

När Profeten(S) avslutade med  ”så förfråga er Herre att inte låta de ta över er.”

De troendes mästare Imam Ali(A) säger:

”då sade jag: O Guds Sändebud(S), vilket är den bästa av handlingar under denna månad?

”Profeten(S) sade: ”O Abal-Hassan(A), den bästa av handlingar under denna månad är att hålla sig borta från Guds haram (vad som Gud förbjudit)…”

Sedan började Profeten(S) gråta, så jag {Imam Ali(A)} sade: ”O Guds Sändebud(S), vad får er att gråta?”

Han(S) sade: ”O Ali(A), jag gråter för vad som kommer att drabba dig i denna månad; det är som om jag kan se dig, och DU ber till din Herre då den ondaste av de första {tidernas folk} och de sista {tidernas folk}, bror till släggaren av Thamods kamelhona, slår dig ett slag på ditt huvud och ditt skägg färgas av blodet…”

Imam Ali(A) säger: då sade jag: ”O Guds Profet(S), är jag i detta {tillstånd} på det rätta i min religion?”

Profeten(S) sade: ”Ja, {DU är} på rätta i din religion”, sedan fortsatte han(S): ”O Ali, den som dödar dig har dödat mig och den som hatar dig hatar mig och den som svär åt dig svär åt mig, för att DU är av mig som mitt nafs (jag), din själ är av min själ och din essens är av min essens. Gud – högtydlig och upphöjd – skapade mig och dig och utvalde mig och dig och utnämnde mig för profetskap och utnämnde dig för imamat (gudomligt vald ledarskap efter Profeten(S)) och den som förnekar din imamat förnekar min nobowwah (profetskap).

O Ali, DU är min förtroendeman (wasi) och fader till mina söner och make till min dotter och min efterträdare (khalifa) över mitt ummah (folk) under min livstid och efter min bortgång; din befallning är min befallning och ditt förbud är mitt förbud; jag svär vid Han som sände mig som profet och lät mig vara den bästa av människor, att DU är Guds hojjah (bevis – någon Gud håller till svars om) över Hans skapelser och Hans förtrogne (amin) över Hans gåta och Hans khalifa över Hans tjänare.

Det återberättas att:

“Mu’awiya(LA) frågade Dhirar ibn Hamza om Imam Ali(A) efter hans martyskap och sa: ‘beskriv Ali för mig!’

Dhirar svarade: ‘kan du ursäkta mig? (låt mig slippa)!’

Mu’awiya svarade: ‘beskriv honom!’

Dhirar upprepade: ‘kan du ursäkta mig (låt mig slippa)!’

Mu’awiya insisterade: ‘jag ursäktar dig inte (du slipper inte undan så sätt igång)!’

Dhirar sa: ‘om jag nu måste så säger jag vad jag vet om honom:

vid Gud var han insiktsfull [såg bortom horisonterna], stark i kraften; han uttalade beslutsamt, och dömde rättvist; kunskap strömmade från honom, och visdomen yttrades från honom; han var olustig mot dunya (denna värld) och dess prydnad, och rofylldes av natten och dess mörker; vid Gud var han rikligt tårögd [hans tårar rann snabbt – ett tecken på ödmjukhet av hjärtat], utsträckt i tanke [funderade och reflekterade länge], vände sina händer och tilltalade sig själv [åkallade och rannsakade sig själv]; han gillade av kläder det grova, och av mat det enkla; vid Gud var han som en av oss, han besvarade om vi frågade honom, och inledde hälsade om vi kom till honom, och kom till oss om vi kallade på/bjöd honom; och vi – vid Gud – trots att han lät oss komma nära och var nära oss, talade inte till honom utav vördnad [som han ingav], och inledde inte utav storhet; så om han log så [hans leende] likt tillredda pärlor; han hedrade de religiösa, och älskade de armodiga; den starke blev inte girig för batil (orätt och osanning) från honom, och den svage misströstade inte från hans ‘adl (rättvisa) [det fanns inte möjlighet för batil från honom så att någon skulle få för sig att nyttja det, och inte släppte han någonsin på rättvisa så att de svaga skulle förlora hoppet om att få rättvisa]; så jag vittnar vid Gud att jag har sett honom vid vissa tillfällen då natten lättat sitt mörker, och dess stjärnor gömts [nära inpå gryning efter nattvaka], och det medan han befann sig i sin mihrab (böneplats), hållandes sitt skägg mumlandes mumlandet av den uppgivne/som överlämnat sig och gråter gråtandet av den sorgsne, och jag liksom hör honom och han säger: ‘O dunya (denna värld), frestar du mig?! Eller längtar till mig?! Aldrig, aldrig, fresta nån annan än mig, jag har skiljt mig från dig tre gånger om utan återvändo till dig, så din livslängd är kort och din levnad är oansenlig, och din fara är mångfaldig, ve av litenheten av vägkost och längden [avlägsenheten] av resan och ensamheten av vägen!’

Det sägs att: Mu’awiyas tårar rann nerför hans skägg utan att han kunde stoppa dem och han torkade dem och det medan de samlade kvävdes med gråt, så Mu’awiya sade: ‘må Gud välsigna Aba Hassan [Imam Ali(A)], vid Gud var han precis så; så hur är din sorg över honom o Dhirar?’

Dhirar svarade: ‘sorgen av den [modern] vars barn slaktas i hennes famn så att hennes gråt inte upphör och hennes sorg inte stillas'” (Sharh Nahjul Balagha av Ibn Abil-Hadid 18/225)

Återberättelsen med Asbagh ibn Nabata och azaa…

Imam Ali(A) testamente:

Mitt råd till er är att frukta Gud och vara stabila i er tro. Längta inte efter den här världen, och låt er inte förföras av den. Bli inte ledsna ifall ni missat något i denna värld. Förkunna sanningen; jobba för nästa värld. Opponera er mot förtryckarna och försvara de förtryckta.

 

Jag rådger er mina barn, släktingar och vem som än erhåller mitt budskap att frukta Gud, att bli av med era skillnader och stärka era band. Jag hörde er morfar frid vara över honom säga: “Försoning är bättre än alla era böner och fasta.”

 

Frukta Gud i frågor som har med fadderlösa. Delta i deras läror och glöm inte deras intressen i mitten av era.

 

Frukta Gud i era relationer med era grannar. Er Profet talade ofta om de till den graden att vi trodde att de skulle få en del i arv.

 

Håll fast vid Koranen. Ingen bör vara bättre än er i det eller hängivnare i att implementera det.

 

Frukta Gud i relation till era böner. Det är tronen i er religion.

 

Frukta Gud i relationen till Hans Hus; överge inte det så länge som ni lever. Om ni skulle göra det så skulle ni överge er ära.

 

Framhärda i Jihad för Guds skull, med era pengar, era själar och er tunga.

 

Bibehåll kommunikation och utbyte av åsikter mellan er själva. Akta er för oenighet och fientlighet. Dra er inte från att främja goda handlingar och varna för dåliga handlingar. Om ni trots allt gör det så skulle de värsta bland er vara era ledare, och ni kommer att åkalla Gud  utan något svar.

 

O Abdul Muttalebs söner! Spill inte muslimernas blod under slogan: “Imamen har dödats! Endast mördaren bör dömas till döden.

 

Om jag dör på grund av detta slag från honom, så slå honom med ett liknande. Stympa inte honom! Jag har hört Profeten frid vara över honom säga: “Stympa inte rabiessmittad hund.”

 

Imamen(A) gör shahada, Imamen lämnar livet.

 

Wa Alhamdulillah Rabi al-Alamin, wa salat wa salam ala rusol allah wa alehi taherin.

 

One thought on “Vill du bli som Imam Ali(A)?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *