Fatima Zahra(A) – Guds välbehag

[audio: http://ungmuslim.nu/ljudfiler/fatimazahra.mp3]

Ladda ner: Fatima.Zahra.Guds.Valbehag.mp3 (Höger klicka spara mål/länk som…)

Online föreläsning på Paltalk 2010-05-07
I Guds den Nåderikes Den Barmhärtiges Namn
Bismallah al-Rahman al-Rahim

Allahomma ajil li waliyaka al-Faraj wal afiyata wal nasr, wajlna men Khaira ansarih wa awanih wal mostashahid bayna yedeh.

Salam Aleikum kära bröder och ärade systrar och välkomna till denna föreläsning.
Att tala om Fatima Zahra är tungt och djupt, därför kan man dela upp diskussionen om henne i två aspekter. Den ena aspekten är att tala om Fatima Zahra religiösa aktivitet i samhället, omgivningen och i det politiska planet samt vilken stor och stark roll hon hade och vad hon bidrog till islam. Denna aspekt är fullspäckad och detaljrik och de flesta av oss känner till en stor del av den. Här kan jag rekommendera boken ”Fatima Zahra(A) liv” av Allamah Baqir Qarashi för de som vill studera kring denna aspekt.

Den andra aspekten är att vi talar om Fatima Zahra verklighet. Vem hon verkligen är och detta är tungt och djupt. Pga. den som vill ha kännedom om sådana rena skapelser som Fatima Zahra måste gå igenom skaparen. Därför säger Imam Hassan Askari(A) i en Ziyarah tillhörande hans son:

السلام عليك سلام من عرفك بما عرفك به الله، ونعتك ببعض نعوتك التي أنت أهلها وفوقها
“Frid vare över dig; (må det vara) en fredshälsning från en som känner till dig så som Gud tillkännagivit dig, och beskriver dig med dina attribut som du är värdig och är högre ställd än”
Alltså den viktiga punkten här är; om vi vill lära känna dessa rena skapelser inte bara Fatima Zahra(A) eller Profeten Mohammad(S) eller någon av Imamerna utan även Profeterna, så måste vi gå igenom och studera det som Allah har tillkännagivit för oss om dem i Koranen och sunnah. Från denna ståndpunkt kommer denna föreläsning att baseras och där vi kommer att lär känna en del av Fatima Zahras(A) verkliga väsen.

När vi kommer till den heliga Koranen så definierar den ridha -nöje eller välbehag – i olika nivåer och grader. Den första nivån är att människan skall vara är nöjd(rathin) med vad Gud har tillskrivit och förutbestämt för henne och inte bara detta, utan hon skall även vara nöjd med vad Guds Sändebud, Profeten(S) har dömt och fastslagit. Därför läser man i den heliga versen:
فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا
[4:65] Nej, vid din Herre! De är inte [sanna] troende förrän de sätter dig [Muhammad] som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter inte i sitt inre har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt.

Det räcker inte för en människa som vill uppnå sann tro genom att bara acceptera det som Profeten har dömt genom att säga det ”Den som lyder Profeten, lyder Allah.” utan han skall även inom sig inte ha någon invändning.

När vi läser om Profeten Ibrahim(A) så säger den heliga Koranen
يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ
“Min käre son! Jag har sett i drömmen att jag offrar dig [åt Gud]. Vad anser du [om detta]?” [Ismael] svarade: “Fader, gör som du blir befalld! Om Gud vill, skall du se att jag är tålig och uthärdar [allt].”
37:103]  فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ
[37:103] Men så fort de båda hade visat att de underkastade sig Guds vilja och [Abraham] hade lagt [sonen] med tinningen mot marken,

Vad som menas med ”aslama” underkastade sig i denna mening är att de båda var nöjda med det som Allah har förutbestämt och tillskrivit. Alltså så är den första nivån som vi sagt för att nå ubudiya sann tro eller träldom är att man är nöjd med vad Allah har förutbestämt och tillskrivit.

Den andra nivån i Koranen är att ”Allah skall vara nöjd med sin tjänare”. En människa kan vara nöjd med Gud, men Gud å andra sidan kanske inte är nöjd med sin tjänare. Vad skall man göra för att uppnå Guds nöje och välbehag då? Här säger den heliga Koranen:
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ
[3:31] Säg [Muhammad]: “Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er.

Alltså det betyder om man vill uppnå Guds nöje så skall man följa Profeten(S) helt. Därför är dessa två nivåer, att man skall vara nöjd med Gud och sedan att Gud skall vara nöjd med sin tjänare, nämns i följande koran vers.
رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
Gud är nöjd med dem och de är nöjda [där de njuter] Hans [gåvor]. Detta är den stora, den lysande segern. (5:119)

Den tredje graden mina syskon är att Allah lägger sin välbehag och nöje vid sin tjänares nöje. Och detta är den högsta graden i Koranen och denna grad i den heliga Koranen har förmodligen inte tillskrivits mer än till bara Profeten Mohammad(S) då den heliga Koranen säger:
[93:5]  وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى
[93:5] Och din Herre skall skänka dig [Sitt goda i överflöd] och du skall bli helt nöjd.

Den vers talar om för oss att ”Vi är inte bara nöjda med dig Profeten Mohammad(S) utan vill även nöja dig.” Denna rank eller grad är verkligen hög syskon. Att en tjänare når sådan hög grad att Allah säger ”Jag vill nöja dig min tjänare, säg mig vad vill du”. Enligt det sedevanliga sättet är det så att tjänaren kämpar för att få Allahs nöje och välbehag. Man kan säga grovt att Allah säger till den heliga Profeten(S) ”Jag vill ge dig så att du blir nöjd”.

Då undrar man vart ifrån har Profeten(S) fått denna höga rank och här besvarar oss Koranen återigen, att de är från hans nattbön då den säger:
17:79]  وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا
[17:79] Och vaka [Muhammad] under någon del av natten i frivillig bön; så att din Herre må upphöja dig till en ärbar rank.

Koran tolkarna har enats att denna höga rank som Profeten(S) har fått vilket är [93:5] Och din Herre skall skänka dig [Sitt goda i överflöd] och du skall bli helt nöjd, är den så kallade ärbara ranken.

Och därför bekräftas denna sanning gällande dessa nivåer att du blir nöjd med Gud, att Allah blir nöjd med dig och till slut att Allah lägger sitt välbehag vid sin tjänares nöje. Och sannerligen mina syskon är den personen som nåt denna rank, har blivit en gudomlig varelse, där han nåt en spirituell och andlig rank där allt han gör och handlar är för Gud och inte ens shaytan kan påverka honom eftersom Allah har lagt sitt välbehag vid sin tjänares nöje då. För att nöja sin tjänare.

Hadither från både sunni och shia bekräftar det genom en hadith som säger: ”Så länge min tjänare vänder sig mot mig, med frivillig bön (nawafel) så kommer jag att älska honom och om jag kommer att älska honom, kommer jag att vara örat som han hör med. Ögat som han ser med.” Detta vill säga denna människa som nått sådan rank, har hans sinnen blivit gudomliga, vidare så nämner hadither ännu högre rank.

En hadith säger: ”Så länge min tjänare vänder sig mot mig med de obligatoriska handlingarna så kommer jag att älska honom, och om jag kommer att älska honom, så kommer han vara mitt öra som jag hör med, mitt öga som jag ser med, han kommer vara mitt nöje, om han blir nöjd blir jag nöjd. – Inte att man blir örat som man hör med utan tvärtom. – Detta är vad den heliga Koranen och sunnah säger oss kring dessa nivåer.

Om vi åter går tillbaka till versen som sade om Profeten(S):
[93:5] Och din Herre skall skänka dig [Sitt goda i överflöd] och du skall bli helt nöjd.

Finner vi ingen plats där Allah har gett Profeten Mohammad(S)i den heliga koranen förutom i Sorat kawthar där Allah säger:

[108:1]  إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
[108:1] VI HAR sannerligen gett dig det goda i överflöd!

I enlighet med de största Koran tolkarna så är kawthar som menas här, som Allah gett till Profeten Mohammad(S) är Fatima Zahra. Från denna tolkning och denna vers förstår vi varför Profeten Mohammad(S) säger: ”Allah blir arg då Fatima blir det och blir nöjd då Fatima blir det”. Hon är då en manifestation av Guds välbehag och förbannelse. Detta för att Profeten Mohammad(S) nådde en sådan högrank att Allah ville ge Profeten(S) något så att han blir nöjd och då gav han honom al-Kawthar för att nöja honom. Och denna kawthar är en manifestation av Guds nöje, välbehag och förbannelse. Detta är inte bara shia som tror på det, utan muslimerna allmänt tror på denna hadith ”Att Allah blir nöjd när Fatima är det och blir förbannad när Fatima är det.”.

Då är frågan hur högt har Fatima Zahra nått så att Allah valt att lägga sitt välbehag vid hennes och hans förbannelse vid hennes förbannelse.

Detta är vad vi kunnat komma fram till genom den heliga Koranen. Visa blandar termerna Kawthar och Takathur. Takathor är något ont och Kawthar är något gott Koranen säger gällande Takathur.
[102:1]  أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ
[102:1] NI FINNER ert nöje i att överglänsa varandra i rikedom och världsliga framgångar
[102:2]  حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ
[102:2] ända till dess ni står vid gravens rand.

Och gällande Kawthar:

[108:1]  إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
[108:1] VI HAR sannerligen gett dig det goda i överflöd!

Och då förstår man att de är skillnad.

Sammanfattningsvis så utlovar Koranen Profeten Mohammad(S) att han kommer att upphöjas till en ärbar rank. Och denna rank sade vi är det som Koran versen nämnt att Allah
[93:5] skall skänka Profeten [Sitt goda i överflöd] så att han blir nöjd och då gav Allah Profeten Mohammad(S) Fatima Zahra som är en manifestation av Guds nöje och Guds förbannelse och detta för att Fatima Zahra är sin faders hemlighet.

Nu kanske någon undrar varför gav Allah Fatima Zahra denna höga rank att ”Allah blir nöjd när hon är det och blir arg när hon är det.”? Vad är hemligheten som är dold i denna rena skapelse?

Att besvara denna fråga kräver tid och för vidare utforskning hänvisar jag syskonen till Seyyed Kamal al-Haidaris föreläsningar kring Fatima Zahra. Men för att göra det enkelt för oss så skall vi stanna vid den viktigaste punkten som besvarar denna fråga, vilket är hennes attribut och namn som hon kallas för och fått. Och det faktum att inte många har uppmärksammat sig på denna punkt. Fatima Zahra har olika namn och attribut, här är några:
–   Fatima
–   Al-Batol
–   Al-Hurra (den fria)
–   Al-Seyyida (Mästrinnan)
–   Al-Athra (den oskuldafylla)
–   Al-Zahra (Den strålande)
–   Al-Hawra
–   Al- Mubaraka (Den välsignade)
–   Al-Tahira (Den rena)
–   Al-Zakiye
–   Al-Radithya
–   Al-Marthiya
–   Al-Mohadatha
–   Maryam al-Kubra (Den stora maria)
–   Al-Sidiqat al-Kubra.

Och vidare så finns det fler namn. Dessa namn som hon har är det bara namn som hon fått? Eller är det namn som tyder på en sanning om Fatima Zahra. När man kommer till Allah så har han flera attribut, den Store, den Högste, den mest Barmhärtige. Dessa namn som vi nämner och knyter till Gud har de någon betydelse eller inte, vill de säga något eller inte?

Likadant är det för Fatima Zahra, vart enda en av dessa namn eller attribut som hon har tyder på en sanning som hon innehar. T.ex. al-Tahira (den rena) namnet härstammar från att hon är av husets folk som Allah rengjort från all jordisk smuts. Ett annat exempel är Al- Mubaraka (Den välsignade), detta namn härstammar från att Allah har välsignat henne genom att låta Imamatet (islamisk ledarskap) härstamma från hennes barn och vad är större än denna välsignelse.

Återigen varför har hon nått denna höga rank och återigen vill jag då påpeka på en punkt genom två hadither som förklarar för oss hur hon nådde sådan hög rank.

Första hadithen vi kan fokusera på här är Hadith Kisa, som de flesta av oss hört eller känner igen, för er som vill läsa hadithen finns den på duaa.se. Allfall då Allah tillfrågas om vilka som är under kisa ”manteln” svarar han ” De är: Fatima, hennes fader, hennes make och hennes två söner”. Allah säger inte att det är Profeten(S) och hans dotter och dotters man och deras söner. Utan De är: Fatima, hennes fader, hennes make och hennes två söner”. Detta tyder på att Fatima Zahra har en central roll, hon är mittpunkten. Varför bekräftar Profeten vid flera tillfällen Fatima Zahras(A) ställning och Profeten Mohammad(S) mina syskon talar inte av egen drift utan [53:4] nej, [det är] uppenbarelsens ord som Sorat al-Najdm säger.

Varför säger Aisha en av Profetens(S) fruar att varje gång Fatima Zahra kom till Profeten(S), så reste sig Profeten(S) från sin plats och pussade henne på huvudet och i visa hadither i hennes händer och sedan lät henne sitta i hans plats. Allahu Akbar, vad är det för hemlighet som finns i Fatima Zahra. Mina syskon ni är medvetna om att Profetens(S) handlingar inte är från en emotionell eller känslomässig sida, för att han är en Profeten, en Budbärare, Guds sändebud.

Hans handlingar är ett gudomligt bevis över mänskligheten, han är ett föredöme för människorna, säger inte Koranen: ”I Guds sändebud har ni ett gott föredöme”(33:21)? Saken är då inte något emotionellt eller känsligt. Javisst kärleken som förälder finns men saken är djupare. Profeten(S) brukade alltid säga adjö till Fatima Zahra sist av alla när han skulle åka från Medina och han hälsade alltid på henne först av alla när han anlände till Medina. Vad handlar saken om egentligen syskon?

Vad handlar saken om så att hennes son Imam Jaffar Sadiq(A) säger: ”Om inte Imam Ali(A) fanns skulle det finnas någon för Fatima Zahra från Adams söner.”  Vem är Fatima Zahra så att hon har dessa höga ranker?

I ett stycke kan vi få svaret genom denna återberättelse och det är att:

Alla profeternas karaktärer (sunnan), egenskaper, bemärkelser, ställningar, företräden, från alla profeter, har samlats och finns hos Profeten(S). Vi har ju tidigare sagt i en annan föreläsning att mellan profeterna(A) så finns det företräden och den som har mest och högst företräde över alla profeter är Profeten Mohammad(S). Från denna punkt förstår vi att alla bemärkelser som profeterna hade, alla goda karaktärer som profeterna hade, alla de höga positionerna som profeterna hade finns hos Profeten(S). Därför säger denna hadith återberättad av en av Imamerna(A). Där en kompanjon frågar Imamen(A): ”Ärvde Profeten(S) alla profeter?”.

Detta arv som menas här är inte något fysisk eller materialistiskt arv utan den moraliska som deras karaktär, bemärkelse, företräden. Då svarade Imamen: ”Ja.” Då frågade kompanjonen: ”Från Adam till honom själv?” Då sade Imamen(A): ”Allah har inte skickat en enda profet om inte Profeten Mohammad(S) har haft mer kunskap än honom och är högre än honom.” Alltså betyder det att Profeten(S) ärvde de tidigare sända profeterna och sändebuden. Detta är vad det gäller profetskapet och vilket profetlängden fullbordades med honom och tog slut.

Nu kom till hans efterträdare, Imam Ali(A), de troendes mästare och där kan vi läsa att alla profeternas efterträdares karaktärer, egenskaper, bemärkelser, ställningar, företräden ärvdes av Imam Ali(A). Och han är den främsta av efterträdarna utan tvekan. Därför säger en annan återberättelse av Imam Baqir(A): ”Att Profeten(S) sagt: ”Den första efterträdaren som fanns på jordens yta var Hibatuollah son till Adam, och varje Profet som kom hade en efterträdare och det finns 124 000 Profeter, från dessa finns det 5 stycken från Oli al-Azm, – som är Ibrahim, Noh, Mosa, Isa och Profeten(S).- Och där Ali ibn Taleb är Hibatollah för Profeten(S) och han ärvde efterträdarnas kunskap, de som vart innan honom, likt Profeten som ärvde de tidigare Profeterna och sändebudens kunskap.

Detta betyder att Profeternas arv finns hos Profeten(S) och efterträdarnas arv finns hos Imam Ali(A). Alltså budskapets och profeteskapets arv och Imamatet (islamiskt ledarskap) och Wilayas (förmyndarskap) och efterträdarnas arv – nu vill vi blanda ihop dessa i en bägare eller skål för att de skall ärvas vidare. Vart finns denna bägare? För Profeteskapets längd är från Adam till Profetlängdens sigill Profeten Mohammad(S) och Imamatets längd från Adam till efterträdarnas sigill, Imam Ali(A). Nu vill dessa två längder, linjer eller vägar blandas i en och samma plats. Vart skall de samlas?

Jag uppmanar er mina syskon att läsa följande heliga vers:
[55:19]  مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ

[55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;

[55:20]  بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ
[55:20] mellan dem [har Han likväl dragit] en skiljelinje som de inte kan överskrida.

Här säger Imamerna(A) och även Profeten(S) det första havet är Profetskapets och det andra är Imamatets. De ville blandas, så de blandades i Fatima Zahra(A). För hon har ärvt budskapet och profetskapet från hennes fader och hon har ärvt Imamatet och efterträdandet från hennes man Imam Ali(A). Det är därför när vi kommer till Imamernas(A) ziyarah exempel viss Imam Hosseins(A) ziyarah så säger vi:

Frid vare med dig O arvtagaren av Adam, Allahs utvalde.

Vart ifrån ärvde Imam Hossein(A) Adam? Från vilken väg? Från Fatima Zahra. Därför så ärvde Imamerna Profeterna och efterträdarna. Imamerna ärvde Profeterna genom Fatima Zahra och efterträdarna genom Imam Ali(A). Från denna ståndpunkt förstår vi ännu mer vad Profeten(S) menar när han säger till Khadija som var gravid med Fatima Zahra(A): ”O’Khadija, här är Gabriel och han meddelar mig att det är en flicka och att hon är den rena avkomman Och att Allah den Allsmäktige kommer att låta min avkomma härstamma från henne och Han kommer göra hennes avkomma till Imamer och efterträdare över jorden. Detta är denna bägare, som är bägaren för hela budskapet och Profetskapet, och för hela Wilayah(förmyndarskapet) och efterträdarskapet. Nu mina syskon mellan er och Gud både inte denna bägare vara ren och full av renhet?

Till Maryam så skickar Allah en ängel för att ge henne ett rent avkomma till och med maten skall vara ren. Var gång Profeten Zakariya(A) trädde in till henne såg han mat hos henne. Han frågar ”Vart har du hämtat detta från” hon sade: ”Från Allah.” Här ser vi att till och med maten som Maryam åt var ren. Hur är det då med Fatima Zahra då? Både hon inte vara en ren avkomma?

Jag vill avsluta denna föreläsning med denna återberättelse som lyder som följande och är återberättad av Ibn Abbas han säger:

Aisha, profetens fru, steg in hos Profeten Mohammad(S) medens han pussade Fatima Zahra, då sade hon till Profeten(S) “Älskar du henne O’Guds Sändebud?” Då svarade Profeten(S): “Vid Gud om du visste om min kärlek till henne, skulle du älska henne mer. När jag steg upp under min himmelska färd upp till den fjärde himmeln. Gjorde Gabriel athan och Mikael Iqamah, sedan sade de till mig: ”Kom O’Mohammad.” Då sade jag: ”Skall jag leda och du finns O’Gabriel”.

Då sade Gabriel: ”Ja, Allah har gett företräde till hans profeter av de som är sändebud över hans närmaste änglar och har gett dig specifikt företräde över alla Profeter.” Profeten fortsätter och säger: ”Jag steg fram och ledde bönen för den fjärde himmelns folk.” Sedan vände jag mig åt höger och såg Profeten Ibrahim i en av paradiset gårdar och där ett antal av änglar fanns. Sedan steg jag upp till den femte himmeln och därifrån till den sjätte himmeln.

Och där blev jag kallad: ”O’Mohammad, välsignad av förfäder är din fader Ibrahim och välsignad av bröder är din broder Ali.” När jag kom till Hujub (slöjorna) tog Gabriel tag i min hand och tog in mig i paradiset. – Vilket är den sjätte-. Sedan steg jag och såg framför mig dadlar lenare än smör och doftade godare än misk och sötare än honung. Så jag tog en dadel och åt den och sedan förvandlades denna dadel till ett sädeslag inom mig. När jag kom tillbaka till jorden så hade jag umgänge med Khadija som blev sedan gravid med Fatima, och Fatima är en Hawra Insia” – och här även mina syskon ser vi vad hennes namn Hawra insia härstammar från. Varför hon kallades för hawra är för att hennes sädeslag är från paradiset. Profeten(S) fortsätter med hadithen sägandes: ”Och var gång jag saknar paradiset, luktade jag på Fatimas doft.”

Syskon när vi belyser och talar så mycket om Fatima Zahra handlar inte saken om att hon är Profetens dotter,  ja självklart. Men saken är mycket djupare än så. När Profeten(S) bekräftar Fatima Zahra ställning vid fler talet gånger handlar det inte om faderlig kärlek till sin dotter, nej utan saken är djupare än så. När Imamerna bekräftar hennes ställning och sägandes och denna återberättelse är från Imam Sadiq(A) där han säger: “Vi är Guds bevis(hujjaj) över människorna och Fatima är Guds bevis (hujjah) över oss” Allahu Akbar!

Men vad gjorde Ummahn med henne, Allah och Profeten(S) bad åtminstone att visa kärlek till dem. Men inte ens detta fick hon av Ummahn.

Azaa

Duaa Faraj

Wa Hamdullah Rabi al-amin wa salat ala Mohammed wa alihi Taherin.

One thought on “Fatima Zahra(A) – Guds välbehag

  1. Varför säger Aisha en av Profetens(S) fruar att varje gång Fatima Zahra kom till Profeten(S), så reste sig Profeten(S) från sin plats och pussade henne på huvudet och i visa hadither i hennes händer och sedan lät henne sitta i hans plats.
    Ohhhhhh ryser!!! :'(

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *